Efteling Stoomtrein Ruigrijk

Door de Efteling rijdt ook een stroomtrein. De stoomtrein kan door de bezoekers gebruikt worden als vervoermiddel, maar ook als een attractie om door het park te rijden en het park op deze manier te bekijken. Hoewel de stoomtrein al een oude attracties is en velen denken dat deze er al vanaf het ontstaan van de Efteling bij was, is dit toch niet zo. Ook zijn er in de afgelopen decennia de nodige treinen bijgekomen en zijn er regelmatig stations verdwenen en gekomen. Lees hieronder verder over de Efteling Stoomtrein Ruigrijk.

Bekijk alle informatie over Stoomtrein Ruigrijk >>

Meer:

De geschiedenis van de Efteling stoomtrein

Efteling Stoomtrein Ruigrijk
Bron: https://www.efteling.com/nl/park/attracties/stoomtrein

Sinds de opening van de Efteling in 1952 bestond er bij de directie van de Efteling al een wens om een stoomtrein door het park te laten rijden. Reeds in 1959 vonden er al onderhandelingen plaats met vervoersmaatschappijen voor de aanschaf van een stoomtrein. Toch zou het pas tot 1969 duren voordat de eerste stoomtrein door de Efteling reed.

Dit kwam doordat in 1968 Aagje, een stoomtrein ter beschikking kwam. Nadat Aagje was aangekocht werd er een parcours aangelegd van 1.800 meter, een remise en werd het eerste station van de Efteling geopend: Station Sprookjesbos. De bedrijfsvoering van de sporen en de treinen kwam te vallen onder de Efteling Stoomtrein Maatschappij.

De stoomtreinen

De eerste jaren was Aagje de enigste stoomtrein van de Efteling. In de jaren 70 kwam daar Moortje bij en in 1980 werd ook nog Neefje toegevoegd. Met drie treinen op het parcours konden er veel vaker treinen vertrekken en meer bezoekers gebruik maken van de stoomtreinen. Dieseltje I kwam ook het trienenpark versterken alsmede Trijntje in 1991 en Dieseltje II in 1995. De stoomtreinen Neefje en Dieseltje I zijn inmiddels uit dienst.

De treinstations

Er zijn over het hele park verspreid in de afgelopen decennia verschillende treinstations operationeel geweest. Het begon met Station Sprookjesbos, die tot 1974 dienst deed. Vooral door uitbreiding van attracties moesten stations verplaatst worden of verdwijnen. Op dit moment zijn er drie stations, waarvan twee operationeel. Dit zijn Station Marerijk, Station de Oost in Ruigrijk en het sprookjesstation. Dit laatste station is niet beschikbaar voor bezoekers, maar reizigers kunnen wel allerlei bewoners van de Efteling op het perron zien die daar op de trein wachten.

Review.

Wat is jouw ervaring met deze attractie? Laat dit weten door hieronder een bericht achter te laten.

2 gedachten over “Efteling Stoomtrein Ruigrijk”

  1. EFTELINGTREIN

    De vlammend rode mond van ’t voorste voertuig
    groet opgewekt mensen, die de tocht maken.
    Witte rook kronkelt weg, wil alles raken:
    bloemrijk bos, keurig beplant of wild en ruig,

    paleis, geboren uit toverwerktuig,
    Bij een eethuis het rijden even staken…
    Hier waaien Oosterse scherts en smaken;
    dat Westers gevoel zich daarvoor buig’

    Verder gaat het wielen- en spoorgebonk,
    scherpt rondziende reizigersgedachten,
    gericht op langs glijdend gesuis, geronk.

    De kleine stoomrit heeft velerlei krachten,
    is een strevende, tevens kalme dronk:
    gaan tot, bekomen van sprookjesmachten.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.